Sponsoren
Foto's
Techniek
Geschiedenis
Forum
Top
Home

De geschiedenis van Porsche begint bij de geboorte van Ferdinand Porsche in 1875.  In Mattersdorf, bij Reichenberg. Al snel werd duidelijk dat Ferdinand een behoorlijke dosis aanleg en enthousiasme had voor mechanica.

Op 18 jarige leeftijd gaat hij dan ook                                                                naar Wenen om daar een technische                                                                  opleiding te volgen. Niet via de officiële                                                             weg, maar achterin een collegezaal gaan                                                         zitten en flink wat aantekeningen te                                                              maken. Bijna 50 jaar voordat de eerste                                                         Porsche geproduceerd zou worden                                                               ontwierp hij zijn eerste auto met                                                         middenmotor, wat revolutionair was voor                                                            die tijd. Na dit ontwerp volgden er nog                                                              vele, o.a. onder de naam Daimler Benz.

Gedurende de 2e wereldoorlog kreeg Ferdinand Porsche de opdracht van Adolf Hitler om uiteenlopend militair materieel te ontwerpen. Hieruit kwam onder meer Type 60, een jeepachtige voorloper van de Kever.

                                           

 

 

 

 

Op 8 juni 1948, een jaar na de vrijlating van Ferdinand Porsche, kwam de eerste auto met de naam Porsche  de fabriek in Gmünd uitrollen: De Porsche 356/1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 1949 vond de verhuizing plaats van Gmünd naar Stuttgart-Zuffenhausen waar Porsche uiteindelijk groeit naar het bedrijf zoals we dat nu kennen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdinand Porsche krijgt op     75 jarige leeftijd in november 1950, een zware hartaanval en wordt hierbij zo ziek dat hij zich nog nauwelijks kon bewegen. Even daarvoor had Ferry hem nog meegenomen voor een laatste rondblik op het terrein van Wolfsburg Volkswagenwerk. Daar was de produktie van de VW Kever in volle gang.         Het was zijn laatste bezoek aan de fabrieken: in januari 1951 stierf hij.

Na de tweede  wereldoorlog werden Ferdinand Porsche, zoon Ferry en zijn Anton Piëch gevangen genomen in verband met oorlogs-misdaden. Ferry werd betrekkelijk snel weer vrijgelaten en ging aan de slag voor het familiebedrijf waar de eerste ontwerpen  de fabriek uit rolden.